Internet Tehnologie

Cel mai simplu CRM, gratis

Pentru cei care nu stiu, CRM vine ca acronim din limba engleza – Customer Relationship Management – si se refera la un soft care te ajuta sa controlezi mai bine relatia cu clientii si sa stii ce ai vorbit, cu cine ai vorbit si asa mai departe. Este un soft care poate fi foarte util in cadrul echipelor de vanzari si nu numai.

Eu, personal, cochetez de cativa ani cu implementarea unui astfel de soft, sunt pe internet o groaza de variante, unele gratuite (open source), iar altele care pentru 1-2-3 dolari pe luna iti ofera facilitati care de care mai atractive (daca pot sa spun asa).

La inceput de an reiau povestea cu implementarea unui CRM in companie si mereu ma lovesc de aceeasi vesnica problema. Clientii mei sunt in numar destul de mic, iar inca un soft in care sa bag evidenta lor mi se pare ca mai mult ma incurca decat sa ma descurce. Am gasit la un moment dat un CRM care se integra cu solutia noastra de e-mail de la Google, problema a fost cand aplicatia respectiva a cerut acces si in Google Drive, moment in care, din motive de securitate, am decis sa renuntam la instalarea ei.

Si totusi ai nevoie de o evidenta a clientilor, uneori e chiar util sa reiei legatura cu fosti clienti sau cu oameni cu care ai discutat si nu erau inca hotarati asupra unei colaborari.

Si asa mi-am dat seama ca, bazat pe ceva ce faceam deja, aveam un folder in computer cu proiectele fiecarui client si ca sistemul de foldere (dosare) poate fi extins si reconfigurat astfel incat sa tina loc de CRM.

Cel mai simplu CRM

Ca sa intelegeti si mai bine situatia, aveam pana acum 3 foldere denumite astel: PARTENERI, CLIENTI, FOSTI CLIENTI (acolo unde aruncam proiectele vechilor clienti, ca uneori ma cauta ca mai au nevoie de cate ceva de la mine).

Mi-am dat seama ca tot ce trebuie sa fac in structura respectiva e sa adaug un nou folder numit DISCUTII (sau ceva asemanator) si de fiecare data cand incep discutiile cu un viitor client sau partener, pot deschide un folder nou cu numele clientului, in care sa pun un fisier text INFO, care sa contina informatiile principale ale discutiei.

In momentul in care un POSIBIL CLIENT devine CLIENT sau PARTENER sau poate chiar PARTENER PRO (inventez niste titulaturi acum), nu trebuie decat sa muti folderul cu informatiile despre el dintr-un folder in altul.

Desigur nu e un CRM in adevaratul sens al cuvantului, nu iti trimite remindere ca ai vorbit cu clientul X in urma cu 6 luni si a ramas ca il contactezi iar, nu are nu stiu ce rapoarte fancy pe care ti le prezinta un CRM adevarat, dar pana la urma pentru remindere folosesc cu succes Google Calendar si nici nu-mi place cand sunt sunat o data la 3 luni de cate un agent de vanzari care ma verifica sa vada ce mai fac, in speranta ca poate, poate imi vinde ceva. Prin urmare, daca un client spune ca nu e hotarat sa lucreze cu mine, ii spun sa ma contacteze cand e el pregatit si la revedere. Da, stiu, din punct de vedere al vanzarilor e o decizie proasta, insa experienta mea de viata imi spune ca asa am ramas doar cu acei clienti care au incredere in mine si care apreciaza corect ceea ce fac eu pentru ei. Ma gandesc totusi ca poate uneori e bine sa fac si eu un pas si sa le mai readuc aminte ca exist. Si da, urasc cuvantul persuasiune si pe cei care se folosesc de astfel de tehnici incercand sa ma convinga de ceva, orice ar fi acel ceva.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată.